Vega eetdagboek van health lover Marjolein |
14 oktober 2014 | CULINAIR, HOOFDGERECHTEN

vega-eetdagboek-healthy-lover-marjolein-fooddiarystories-

Door Marjolein – Hoi! Ik ben Marjolein, 21 jaar en het gezicht achter @fooddiarystories op Instagram. Nadat ik al jaren praktisch teerde op grote hoeveelheden fastfood, en ik daar niet echt gezonder op werd, besloot ik in 2011 het roer volledig om te gooien. Langzaam maar zeker transformeerde ik in een paar maanden van fastfood junk tot health freak…

Ondanks dat dit vele goede dingen met zich meebracht (ik ging meer groente en fruit eten, leerde te koken, werd vegetariër), sloeg ik -zoals het woord ‘freak’ eigenlijk al zegt- compleet door. Ik viel gigantisch af en zag eruit als een zombie. Ik kwam erachter dat er ook zoiets bestaat als een té gezond eetpatroon. Door de tijd heen heb ik inmiddels een gebalanceerd eetpatroon ontwikkeld, dat niet meer zo dogmatisch is en waarin ik het mezelf ook gun te genieten van ‘slechte’ dingen.

Ik heb hard gewerkt om de nodige kilo’s er weer aan te krijgen, en dat is gelukt! Omdat ik al jaren (wat ik ook eet) vaak buikpijn heb volg ik nu sinds een week het FODMAP-dieet, op advies van een MDL-arts. Dit dieet kan een uitkomst bieden voor iedereen die regelmatig last heeft van een opgeblazen buik, steken of krampen. Het is ontzettend strikt, maar lijkt best te werken. Met de nodige creativiteit kom ik al een heel eind. Nieuwsgierig geworden? Kijk mee!

 

Maandag

Ontbijt (10:15)
Mijn vriend en ik slapen uit en gaan eerst naar de supermarkt voor ontbijt-ingrediënten. Ik maak een grote smoothie van 3 bananen, aardbeien en kokosmelk en geef een klein glas ervan aan hem (hij eet daarnaast nog brood, ik laat ‘m niet verhongeren hoor). De rest neem ik zelf.

Tussendoor (10:45)
Ik heb nog een reep pure fair trade 72% chocola in mijn tas en eet daar 4 grote blokjes van. Vervolgens ben ik misselijk. Tja, eigen schuld.

IMG_7508

Lunch (13:30)
Gisteravond keken mijn vriend en ik de film ‘Chef’. Deze leuke film deed mij verlangen naar een tosti, dus koop ik veganistische kaas van Wilmersburger en maak ik een tosti met speltbrood. Daarna neem ik nog een kapje speltbrood met tartex, vegetarische paté.

IMG_7482

Tussendoor (15:15)
Ik heb alweer zin in iets, dus ik maak een bescheiden smoothie van 2 ini-mini kinderbanaantjes, rauwe cacao, maca, en vanille. Ik strooi er wat bijenpollen over als topping.

IMG_7528

Avond (18:30)
Mijn avondeten bestaat uit left-overs van gisteren (zilvervlies pandanrijst, gekookt met kokos en citroengras, en pindasaus) aangevuld met gekookte worteltjes, gemarineerde en gegrilde tempeh, gemalen pinda’s en verse koriander. Ik neem een enorme portie van alles dus ik zit flink vol!

Tussendoor (21:00)
Ik ben een gewoonte-eter, dus ik ga alsnog voor een kleine late-night snack. Of eh, ja, 3 grote bakjes tortillachips. Heb ik nou echt bijna de hele zak op? Zo snel?

 

Dinsdag

Ontbijt (08:30)
Het is een stuk frisser ’s morgens dan een maand geleden. Heerlijk vind ik het om dan met havermout te beginnen. Vandaag maak ik het met amandelmelk, banaan en vanille en strooi ik er wat bijenpollen bovenop.

IMG_7599

Tussendoor (09:00-11:00)
Ik maak zelf pindakaas. Nadat ik dit heb gedaan kan ik het niet laten een snee speltbrood met pindakaas te eten. En nog één. Dat terwijl ik net ontbeten heb. Het is zo lekker! Later in de ochtend ga ik nog een paar keer terug naar de kast voor een lepeltje uit de pot. Heel slecht, maar ik zal er niet om liegen ;-)

IMG_7527

Lunch (12:45)
Wortelfriet! Ik ben gek op groentefriet en maak dit zeer regelmatig. Dus ook vandaag. Met een flinke klodder mayonaise, mm! Ik eet daarbij nog 3 tomaten die ik langs de weg bij een kraampje dit weekend heb gekocht.

Tussendoor (15:30)
Na drie kwartier krachttraining (ik doe geen cardio omdat ik naar de sportschool toe fiets en ik hiervan heel snel afval) neem ik een grote kom met daarin een derde ananas in blokjes. Vitamientjes! Aan het eind van de middag neem ik nog een plak veganistische kaas omdat ik vanavond pas laat eet.

IMG_7515

Avond (19:50)
Mijn vriend is laat uit werk op dinsdag dus we koken niet heel uitgebreid. Wel heel lekker: volkoren spelt fussili met gebakken oranje en gele puntpaprika, snoeptomaatjes en spinazie. Hij strooit er kaas overheen, wat mij op het idee brengt er stukjes veganistische kaas over te doen. Lekker!

Tussendoor (21:00)
Ik neem nog een beetje tortillachips wat over is van gister. Dan is die zak maar op ;-)

 

Woensdag

Ontbijt (09:30)
Ik flans een ontbijtje in elkaar van aardbeien, een half blik kokosmelk en flink wat oerzoet. Wel lekker, maar niet geweldig. Het verzadigt niet enorm, dus neem ik nog twee rijstwafels met veganistische kaas. Ik koop het zelden, maar als ik het in huis heb eet ik het dagen achter elkaar.

IMG_7520

Lunch (13:30)
Ik ga lunchen met een vriend. Ik ga voor 2 sneetjes stevig speltbrood met amandelpasta. Lekker!

IMG_7523

Tussendoor (15:30)
Na de lunch ben ik onderweg op de fiets aangereden. Ik heb erg veel pijn en alle hulptroepen worden ingeschakeld. Het ambulancepersoneel adviseert mij toch nog even naar de huisarts te gaan. Ze zetten mij af bij het station voor de bus ernaar toe. Ik kan wel wat warms gebruiken dus ik en de vriendin met wie ik inmiddels was, halen koffie bij de Starbucks. Omdat ik er zo zielig uit zie (mijn elleboog bleek gekneusd), krijg ik een grote soja cappuccino gratis. Lief! Aan het eind van de middag heb ik plotseling stevige trek (van de schrik?) en neem ik nog snel een lepel zelfgemaakte pindakaas.

Avond (18:30)
Door de schrik ben ik erg moe en heb ik geen zin om uitgebreid te koken. Ook is dit nogal lastig met mijn arm nu. Ik stoom en marineer flink wat tempeh, grill dit en eet het met sperziebonen, sesamzaad en verse koriander.

IMG_7613

Tussendoor (19:30)
Na al het gedoe met ambulance, politie en huisarts vind ik dat ik wel wat lekkers heb verdiend. Ik begin daarom al snel na het avondeten met een bakje ambachtelijke zeezout chips. Vanavond maar vroeg naar bed.

 

Donderdag

Ontbijt (08:15)
Slapen heb ik nauwelijks gedaan, maar toch voel ik mij beter dan gisteren. Ik start de dag met bananenijs van twee grote bananen, maca poeder en vanille, en doe daarbij twee flinke lepels amandelpasta en wat cacaonibs. Mmm, hier ben ik zo gek op!

IMG_7544

Lunch (12:30)
Ik maak een tosti van speltbrood en veganistische kaas. De laatste plak laat ik smelten op een derde sneetje. Ook drink ik er een groot glas amandelmelk bij.

IMG_7566

Tussendoor (15:00)
Tijd voor een smoothie! Ik maak er een van heel veel ananas en een grote banaan. Lekker exotisch! Daarna eet ik nog een rijstwafel met zelfgemaakte pindakaas.

Avond (18:45)
Tijd voor een simpele, maar lekkere salade. Als basis veldsla, met gegrilde groenten (aubergine, courgette, rode paprika), maïs en zwarte olijven. Een hele berg, lekker!

IMG_7590

Tussendoor (21:30)
Een vriendin komt langs, en ondanks mijn plan het eens niet te eten vanavond, eet ik wat chips.

 

Vrijdag

Ontbijt (09:30)
Weer eens wat anders, brood als ontbijt. Ik neem drie sneetjes speltbrood met amandelpasta en één met zelfgemaakte pindakaas.

Lunch (13:30)
Ik maak een smoothie van een half pak sojayoghurt en een heel pakje diepvriesaardbeien. Ik strooi er wat chiazaad bovenop.

IMG_7600

Tussendoor (15:30)
Ik zit met een vriendin bij Bagels&Beans en bestel een tarwegrasshotje. Gezond!

Avond (18:30)
De vriendin met wie ik ’s middags was blijft eten. We maken pizza! We gebruiken kant-en-klare biologische volkoren speltbodems en beleggen deze met tomatensaus, spinazie, pompoen, maïs, rode paprika, champignons (voor haar, ik mag die niet meer voorlopig) en zwarte olijven.

IMG_7608

Tussendoor (21:00-23:00)
Tijdens een vriendinnenavond drink ik drie glazen rode wijn.

 

Zaterdag

Ontbijt (10:00)
Ik ontbijt met havermout die ik gemaakt heb met rijstmelk en banaan. Ik strooi er ook wat chiazaad over.

IMG_7612

Lunch (12:115-13:45)
In de tijd dat ik me voorbereid op de NSMBL night Bazaar eet ik twee geroosterde sneetjes speltbrood met amandelpasta en één met vegetarische paté.

Tussendoor (16:00)
Het is bijna zover! Bij een vriendin thuis drink ik nog twee glazen rosé.

IMG_76571

Avond (17:45-23:30)
Yes! Op het evenement is een kraampje aanwezig met veganistische, glutenvrije én suikervrije snacks. Ik deel een ‘snicker’, ‘bounty’ en een stuk tiramisu met vriendinnen. Verder proef ik nog twee kokosballetjes. Aan het eind van de avond eet ik nog een zakje popcorn. Over de avond verspreid drink ik een welkomstdrankje in limoensmaak (van bijna een halve liter!), twee glaasjes wodka, één glaasje droge witte wijn en een almond chai latte.

 

Zondag

Ontbijt (10:00)
Mijn ontbijt is weer hetzelfde als gisteren: havermout met rijstmelk, banaan en chiazaad.

Lunch/tussendoor (13:00-16:00)
Ik ben verslaafd aan het Liefde&Passie speltbrood van de Albert Heijn. Het is gemaakt van bloem, dus echt niet de meest gezonde keuze. Maar oh zo lekker. Ik kan er van blijven eten! Ik begin met 3 dikke plakken met pindakaas, en eet uiteindelijk een half brood op.

IMG_76801

Avond (18:45)
Mijn vriend maakt een ‘veggie bowl’ voor ons klaar. Daarin zit: wortel, sperzieboon, maïs en pompoen. Gewokt met kruiden en andere smaakmakers. Ook verwerkt hij er twee pepers in. Heet! Mijn mond stond in de fik, haha.

IMG_768021

Tussendoor (20:00-21:30)
Ik eet over de avond verdeeld twee goed gevulde kommen geroosterde maïskorrels met chilipoeder. Dit is te koop bij Turkse winkels en is erg lekker.

Hopelijk hebben jullie met dit leuke eetdagboek van Marjolein wat inspiratie op kunnen doen. Op haar Instagram-account @fooddiarystories die meer dan 3000 volgers heeft deelt ze haar passie voor gezond, vegetarisch en lekker eten. Deel jij ook die passie? Neem dan vooral een kijkje!

Share Share Share





18 reacties


    ( 14 oktober 2014 @ 6:52 )

    Wat vervelend van je buikpijn. Hoop nu dat het goed met je gaat.
    Het eten etc. ziet er heel goed uit.
    Mooie foto’s en fijn verslag.



    ( 14 oktober 2014 @ 7:28 )

    Wat heftig dat je bent aangereden! Ik vond dit ontzettend leuk en inspirerend om te lezen (:



    ( 14 oktober 2014 @ 10:03 )

    Ziet er allemaal heerlijk uit! En vervelend dat je was aangereden!



    ( 14 oktober 2014 @ 10:08 )

    Het ziet er allemaal wel erg lekker uit.
    Liefs, xxx



    ( 14 oktober 2014 @ 10:23 )

    Wat vervelend dat je was aangereden Marjolein! :( Hopelijk valt het mee met je verwondingen en heb je er niet veel last meer van. Het eten ziet er allemaal wel erg lekker uit! En stiekem vind ik het heel herkenbaar van de snacks ’s avonds, alleen ik heb vaak pas wat later trek in wat te snacken.



    ( 14 oktober 2014 @ 12:25 )

    Ja, extremen zijn nooit goed! Maar wat goed dat je nu een gezonde balans hebt gevonden. Je gerechten zien er ieder geval heel gezond en vooral ook superlekker uit, hmmm!



    ( 14 oktober 2014 @ 15:42 )

    Bedankt allemaal! Wat een leuke, lieve reacties. Met mij gaat het inmiddels goed, ik heb bijna geen last meer van mijn verwondingen. Ontzettend lief dat jullie er naar vragen, en leuk dat jullie de moeite hebben genomen het te lezen/bekijken! :-)



    ( 14 oktober 2014 @ 15:47 )

    Als ik dit allemaal zie eet ik echt saai en standaard, dit ziet er allemaal zo lekker en gezond uit x


    Pippaa

    ( 14 oktober 2014 @ 18:25 )

    Hoi,
    Wat ziet het er allemaal kleurrijk en lekker uit! Waar kan ik de recepten vinden? En waar kan ik alles kopen? Ik wil namelijk ook overstappen naar gezond!
    Hopelijk gaat het beter met je buikpijn ook ik heb last van opgeblazen buik vooral na het eten van wit brood.
    Hoe gaat het met de verwondingen van je aanrijding? al wat beter?

    Groetjes


    ( 14 oktober 2014 @ 15:23 )

    Hoi! Dankjewel! De recepten schrijf ik soms uit op Instagram, vaak niet. Als je eronder reageert geef ik ‘m door! Ik had eerst een website, maar ben daarmee (in elk geval voorlopig) gestopt.

    De meeste ingrediënten kan je gewoon in de supermarkt kopen, anders bij biologische winkels of bij de Turkse winkel als je die hebt in de buurt!

    Lief dat je ernaar vraagt, het gaat een heel stuk beter! Ik heb bijna geen last meer van mijn verwondingen, en mijn buik is ook al wat rustiger :)

    Groetjes!



    ( 14 oktober 2014 @ 19:30 )

    Wauw wat ziet dit er allemaal goed uit zeg!



    ( 14 oktober 2014 @ 19:49 )

    Erg interessant artikel om te lezen…



    ( 14 oktober 2014 @ 22:10 )

    Lekker gezond!!



    ( 14 oktober 2014 @ 0:33 )

    Wat ontzettend anders en inventief! Pas vandaag geleerd over FODMAP en volgens mijn lector toch een van de meest beperkte diëten. Bijenpollen zijn trouwens ook helemaal nieuw voor me, waar haal je het zelfs?


    ( 14 oktober 2014 @ 15:25 )

    Dankjewel! Het is erg beperkend ja, en zeker niet altijd leuk.. Ik mis sommige dingen echt (lees: zoete aardappel, hummus, artisjok, etc.), maar gelukkig went het wel. Als het goed is kan ik een aantal dingen binnenkort wel weer eten!

    Bijenpollen zijn te krijgen bij biologische of Turkse winkels. De Tuinen heeft ze ook (maar duur!). Ze bevatten veel B12, wat voordelig is voor mij gezien mijn vegetarische/veganistische eetpatroon. Succes met zoeken!



    ( 14 oktober 2014 @ 12:17 )

    Ziet er goed uit allemaal! Ik ben toevallig deze week ook met een eetdagboek begonnen. Het is best gek, want ondanks dat ik niet opeens anders eet dan normaal, ben ik me er wel meer bewust van. Handig is dat ik zo ook beter bij kan houden hoeveel water ik al gedronken heb.


    ( 14 oktober 2014 @ 15:26 )

    Klopt! Je gaat er zeker meer over nadenken. Maar zoals je kan zien weerhoudt het mij er ook niet van veel te snaaien hoor, haha. Water drinken is een goede om bij te houden ja!



    ( 14 oktober 2014 @ 15:21 )

    Sorry voor de late reactie, bedankt allemaal! Leuk dat jullie het zo inspirerend vinden :)


Heb je iets te zeggen? Go for it!

Return to Top ▲Return to Top ▲