5 manieren om minder koolhydraten te eten |
17 juni 2017 | GEZOND & WELZIJN, LIFESTYLE

Salade gezonde lunch

Je gaat je energieker voelen, valt ervan af en stopt een eventuele suikerverslaving. Minder koolhydraten eten heeft veel voordelen, alleen is het enorm moeilijk. Want, wat moet je eten als je gek bent op pasta en boterhammen? Met deze tips wordt het net wat makkelijker.

1. Zoek lekkere recepten
Koolhydraatarm eten wordt vaak geassocieerd met beperkingen: ik mag dit of dat niet meer eten. Dat is echter de verkeerde conclusie. Je stopt niet met lekker eten, je gaat anders lekker eten. Google op ‘koolhydraatarme recepten’ en je vindt duizenden hits met overheerlijke en simpele recepten.

2. Ken het gevaar van suiker
Koolhydraten en suikers worden vaak als twee verschillende dingen gezien. Suikers zijn echter ook een vorm van koolhydraten. Wie denkt minder koolhydraten te eten en toch stiekem veel snoept, komt dus bedrogen uit. Volgens het Voedingscentrum hebben bepaalde koolhydraatrijke producten een negatieve invloed op onze gezondheid, en dan gaat het met name over het cholesterol en lichaamsgewicht.

3. Wees je bewust
Zorg dat je weet waar je overal koolhydraten vindt. Koolhydraten zitten natuurlijk in pasta, aardappelen en brood, maar ook in couscous, tortilla’s, pannenkoeken en bladerdeeg. Verdiep je in deze materie en maak voor jezelf een lijstje met producten die je beter niet kunt eten én mogelijke vervangers. Het zal in het begin tijd kosten in de supermarkt, maar uiteindelijk zul je merken dat je de witte rijst in de toekomst automatisch laat staan.

4. Laat de kleine dingen achterwege
Wist je dat tomatenketchup, koffiemelk en soep suiker (en dus koolhydraten) bevatten? Door deze kleine dingen weg te laten of te vervangen door een gezondere variant, kan je dat veel koolhydraten schelen. Vervang het suikerklontje in de koffie (dat zo’n 4 gram suiker bevat!) door een zoetje of laat het weg. Drink je zes koppen koffie op een dag, dan bespaart je dat veel koolhydraten. Wat je ook kunt doen, is sukrin kopen. Sukrin is een suikervervanger en ideaal om bijvoorbeeld de suiker in je yoghurt mee te vervangen.

Gezond gerecht maken

5. Ga op zoek naar vervanging
Het meest besparen kun je waarschijnlijk door minder te snoepen. Een klein koekje bij de koffie bevat zo’n 9,4 koolhydraten. Ervan uitgaande dat je per dag 150 gram koolhydraten mag nemen bij een gezond gewicht (gebaseerd op een calorie-inname van 2000) en zo’n 75 gram koolhydraten als je wilt afvallen (gebaseerd op een calorie-inname van 1500) lijkt dit niet veel.

Maar tel daar de 27 gram koolhydraten uit 2 sneetjes brood en de 21 gram van de portie pure chocoladehagelslag bij op, en je zit al op zo’n 50 gram, en dan is de ochtend nog niet eens voorbij. Vervang daarom boterhammen eens wat vaker door yoghurt met fruit of rijstwafels met humus of avocado. Vervang de lunch door een kipsalade of ga voor een volkorenwrap met avocado als sausje en groenten en kip als inhoud.

Zoals je ziet is het vooral het bewust worden van belang. Waar vind je koolhydraten? Door welke producten kun je ze het beste vervangen? Wanneer gebruik je een vervanger als sukrin? Wanneer je dit weet, zal het al een stukje makkelijker gaan. Succes!

Share Share Share





1 reactie


    ( 17 juni 2017 @ 6:53 )

    Erg handig lijstje en ik ben het er helemaal mee eens.
    Inderdaad want koffie geeft een verhogende bloeddruk!
    Ik drink eens in de 2 tot 3 weken een cappucino.
    Zonder suiker.
    Liters thee drink ik en ook dit zonder suiker.
    Gedroogd fruit eten we ongezwaveld.
    Ook pure sappen.
    Ga eens naar een G&W winkel.

    Xoxo


Heb je iets te zeggen? Go for it!

Return to Top ▲Return to Top ▲