Superfoods: 6 gezonde weetjes over Goji bessen |

 photo superfoods-goji-bessen-gezonde-weetjes-rauw-eten-thee-havermout_zps650c164a.png

Superfoods, de meningen zijn behoorlijk verdeeld over deze ‘supergezonde’ voedingsmiddelen. Eén ding is zeker; het eten van superfoods als aanvulling kan geen kwaad! Net zoals roodkleurige Goji bessen die tegenwoordig in menig keuken te vinden zijn. In Nederland heten ze wolfsbessen en worden ze voornamelijk gedroogd verkocht. Ze lijken qua formaat op rozijnen en smaken ongeveer als een kruising tussen een veenbes (cranberry) en een kers. In dit artikel vind je 6 interessante gezondheidsweetjes over de Goji bes…

 photo superfoods-goji-bessen-gezonde-weetjes-rauw-eten_zps168c8a1d.png

1.) De Goji bes bevat naast vitamine C ook o.a. vitamine B1, vitamine E, ijzer, zinker, koper en calcium. Volgens wetenschappers bevatten deze kleine krachtpatsers de hoogste concentratie aan antioxidanten en vitaminen van alle vruchten. Andere zeggen weer dat deze bessen net zo goed zijn als elk ander fruit. Deze besjes zijn zonder twijfel wel gezond!

2.) Goji bessen komen oorspronkelijk uit Azië en groeien vooral in Mongolië, China en Tibet. Dankzij hun grote voedzaamheid wordt in China deze bes al eeuwen gebruikt om kwalen te verhelpen en om de gezondheid te verbeteren. Deze bessen spelen dan ook een belangrijke rol in de traditionele Chinese geneeskunde.

3.) De struik waar de Goji bessen aan groeien behoren tot een plantenfamilie die als giftig beschouwd wordt: de nachtschade. Nagenoeg alle planten en struiken uit de nachtschade-familie bevatten de giftige stof ‘atropine’. Alsnog is het eten van Goji bessen over het algemeen niet gevaarlijk, aangezien de concentratie aan atropine, dat in de besjes zit, zeer laag is. Bij normaal gebruik is de hoeveelheid atropine te verwaarlozen.

 photo superfoods-goji-bessen-gezonde-weetjes-rauw-eten-afvallen_zps311c2802.png

4.) Goji bessen worden ook wel ‘happy berry’ genoemd, omdat ze onze gemoed zouden oppeppen en omdat ze stress en spanning zouden verminderen. Daarnaast helpen deze zoete besjes om onze lichamelijke conditie en weerstand op peil te houden. Zo zouden ze o.a. koorts onderdrukken, de nachtrust verbeteren, bloedsuiker in balans brengen, bloeddruk verlagen, het hart versterken en astmatische klachten verhelpen. 

5.) Naast talloze positieve effecten, die het eten van Goji bessen met zich meebrengt, heeft het jammer genoeg ook enkele schadelijke bijwerkingen. Wanneer men grote hoeveelheden van deze bessen eet of drinkt (bijvoorbeeld thee dat gemaakt is van Goji bessen), kan dit schadelijke effecten hebben op de bloedstolling. Personen die last hebben van pollenallergie of patiënten die medicijnen drinken kunnen beter voorzichtig zijn met het nuttigen van Goji bessen.

6.) Gedroogde gojibessen kun je net als rozijnen zo eten, maar je kunt ze ook prima verwerken door je havermout ontbijt of yoghurt als smaakmaker. Ze zijn ook heel voedzaam in combinatie met een heerlijke smoothie!

 photo superfoods-goji-bessen-gezond-of-gevaarlijk-gezondheid-kopen_zps05c5ce66.png

Gedroogde Goji bessen kun je bij elke biologische winkel kopen, maar je kunt ze ook online bestellen. Dit bakje met 350 gram gedroogde goji bessen is voor € 11,95 verkrijgbaar op Supernaturals.nl.

Ben jij bekend met Goji bessen? Eet jij ze al of laat je ze liever links liggen?

Share Share Share





19 reacties


    ( 20 mei 2014 @ 8:41 )

    Leuk om te lezen! Ik ben niet super dol op Goji bessen, maar eet ze weleens :)



    ( 20 mei 2014 @ 9:24 )

    Mmmmm heerlijk en ik eet ze elke dag ;-)



    ( 20 mei 2014 @ 9:45 )

    Ik ben er niet dol op!



    ( 20 mei 2014 @ 10:08 )

    Denk niet dat dit iets is voor mij…



    ( 20 mei 2014 @ 12:06 )

    Ja, lekker! Vooral in combinatie met andere superfoods door de yoghurt :)



    ( 20 mei 2014 @ 12:27 )

    Leuk om te lezen! Mij lijken goji bessen niet superlekker, maar ze zullen vast wel gezond zijn :)



    ( 20 mei 2014 @ 13:01 )

    Klinkt heel goed!



    ( 20 mei 2014 @ 13:22 )

    Lijken me best wel lekker!



    ( 20 mei 2014 @ 13:31 )

    Ik was er nooit echt dol op, mijn moeder gebruikte het altijd in verschillende Chinese soepen maar ik at het nooit op xD. Alleen sinds vorig jaar ben ik wel het gaan eten, want mijn opa heeft een plant en ze zijn lekkerder dan gedroogde :).



    ( 20 mei 2014 @ 15:41 )

    Ik at Gojiebessen een tijd terug maar op de een of andere manier ermee gestopt. Ik wil wel Gojiethee ervan maken, dat je de bessen in heet water laat trekken, lijkt me heerlijk. En daarna de zacht geweekte bessen eten :P



    ( 20 mei 2014 @ 18:48 )

    Ik kende deze bessen helemaal nog niet. Wel zien ze me er heel gezond uit!



    ( 20 mei 2014 @ 19:52 )

    wat een hoop positieve effecten! Ik heb nog een doosje in de kast staan, dus ik schep straks extra veel door mijn smoothie ;)



    ( 20 mei 2014 @ 19:56 )

    Nou, dat moet ik dus eens proberen.. en zeker niet teveel van eten :D



    ( 20 mei 2014 @ 20:45 )

    Leuke weetjes!



    ( 20 mei 2014 @ 21:45 )

    Klinkt goed,ook maar eens proberen!



    ( 20 mei 2014 @ 22:28 )

    Uitstekend dat je hier een artikel over hebt geschreven, want heb me net een bakje aangeschaft en was benieuwd naar zijn ‘helende’ werking! Zo vond ik er niet veel speciaals aan, net een nog drogere versie van rozijnen, maar zal hem een proberen in de havermout.



    ( 20 mei 2014 @ 23:48 )

    Leuk om eens te lezen waar ze nu eigenlijk allemaal goed voor zijn :)



    ( 20 mei 2014 @ 22:41 )

    Handig om te weten!



    ( 20 mei 2014 @ 21:09 )

    Neem wel de biologische variant van de bessen want de andere worden allemaal bewerkt met het conserveringsmiddel E220 wat problemen als maag en darmproblemen kan geven, misselijkheid, braken en ademhalingsmoeilijkheden.


Heb je iets te zeggen? Go for it!

Return to Top ▲Return to Top ▲