BEAUTY

FASHION

LIFESTYLE

TRAVEL

CULINAIR

Top
  >  Lifestyle   >  Gezond en Welzijn   >  8 tips om je gezonder en fitter te voelen

Je hoeft niet aan de vitaminepillen of naar de sportschool om je gezonder en fitter te voelen. Met deze simpele lifestyle hacks voel jij je al veel energieker:

1. Begin de dag met een gezond ontbijt
Een gezond ontbijt draagt bij aan een gezond en fit gevoel gedurende de dag. Zet daarom geen cornflakes en andere koolhydraatbommen op het menu, maar zorg vooral voor een uitgebalanceerde mix van gezonde voedingsstoffen.

Klinkt dat ingewikkeld? Je bent er al met een rijstwafel of zadencracker die belegd is met avocado, ei of kipfilet. Je krijgt hiermee namelijk niet alleen gezonde koolhydraten binnen, maar ook gezonde eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.

Een ander gezond ontbijt is havermout. Deze graansoort bevat niet alleen complexe koolhydraten, maar ook relatief veel eiwitten en vetten. Je verrijkt dit gezonde ontbijtje nog door vers fruit en noten, zaden en pitten toe te voegen.

Bij een gezond ontbijt kun je ook denken aan volle yoghurt of kwark met vers fruit en noten. Griekse yoghurt met 10 procent vet levert de meeste verzadigende vetten, dus dit is een goede keuze als je wil dat je ontbijtje je lange tijd van energie voorziet.

2. Zorg voor een lunch die je bloedsuikerspiegel in balans houdt
Als je enkele uren na de lunch een energiedip hebt, dan kan dat komen doordat je bloedsuikerspiegel ineens sterk is gedaald. Een oplossing hiervoor om voldoende vezels, eiwitten en vetten bij je lunch te eten.

Vezels vind je vooral in verse groenten en fruit en bij eiwitten kun je denken aan hüttenkäse of rosbief. Gezonde vetten haal je bijvoorbeeld uit vette vis of avocado. Zorg dat je lunch één of meerdere van deze producten bevat.

3. Kies voor voedzame snacks
Als je tussen de maaltijden door trek hebt, zorg dan dat je een tussendoortje bij de hand hebt dat je lichaam voedt en je bloedsuikerspiegel in balans houdt. Denk aan plakjes komkommer met notenpasta of reepjes paprika met hummus.

Ook een halve avocado is bijzonder vullend en heerlijk als snack. Een handje nootjes kan eveneens wonderen doen als je stevige trek hebt en verse groenten als cherrytomaatjes zijn vooral lekker verfrissend.

4. Lekkere trek? Ga voor extra pure chocola
Heb je vooral lekkere trek? Verwen jezelf dan met een blokje extra pure chocola (minimaal 85 procent cacao). Dan stil je niet alleen je trek, maar krijg je eveneens gezonde stofjes uit cacao binnen.

5. Ga iedere dag naar buiten
Frisse buitenlucht en daglicht zijn ontzettend gezond, dus zorg ervoor dat je iedere dag even buiten bent. Zoek het terras op tijdens pauzes op je werk of maak een lunchwandeling met een collega.

Vooral bewegen in de buitenlucht is ideaal als je je fitter en gezonder wil voelen. Hierdoor krijg je namelijk lekker veel zuurstof binnen. Pak wat vaker de fiets naar de winkel of ga wandelen met je partner, kinderen of een goede vriend(in). Ook een blokje om na het avondeten helpt al om meer energie te krijgen.

6. Drink voldoende water
Als je uitgedroogd bent, kun je je moe en slap voelen. Houd daarom steeds een flesje water bij de hand en maak er een goede gewoonte van om er af en toe wat uit te drinken. Zo krijg je ongemerkt heel wat vocht binnen.

Voel je je in de loop van de dag toch wat duf of heb je een droge mond? Pep jezelf dan op met een groot glas water. Dan voel je je weer licht en fris. Voeg je aan het water green juice toe, dan zorgt dit niet alleen voor hydratatie. Je voorziet je lijf hiermee meteen van alle gezonde voedingsstoffen uit groenten, fruit en superfoods.

7. Doe tussendoor een paar rek- en strekoefeningen
Als je zittend of staand werk heb, rek je dan regelmatig even uit. Ook dit helpt om je fit en fris te voelen.

8. Zorg voor 7 tot 8 uur slaap
Het is bekend dat je zeven tot acht uur slaap nodig hebt per nacht. Toch lukt het veel mensen niet om op tijd hun bed in te duiken. Laat de computer en mobiel ’s avonds uit, want daardoor blijf je vaak langer zitten.

Lukt het je om voldoende slaap te krijgen, dan merk je dat meteen de volgende dag. Je voelt je fris en uitgerust en kunt fit en energiek aan de dag beginnen.

Wat doe jij om je gezonder en fitter te voelen?

Bron afbeelding: Encierro / Shutterstock

Laat een reactie achter

CATEGORIEËN

Beauty

105 posts

Culinair

166 posts

Fashion

127 posts

Lifestyle

335 posts

Travel

101 posts