Hoe kom ik van mijn eetverslaving af?


Bij de meeste verslavingen stop je met dat wat verslavend voor jou werkt. Zo laat men bijvoorbeeld de alcohol staan of stoppen ze met roken. Bij een eetverslaving is dit natuurlijk een ander verhaal. Het is onmogelijk om gewoon resoluut te stoppen met eten. Maar wat kun je dan wel doen om van je eetverslaving af te komen?

Wat is een eetverslaving nu eigenlijk?

Om te beginnen is het belangrijk om te begrijpen wat die eetverslaving nu eigenlijk is en wat het in je lichaam bewerkstelligt. In tegenstelling tot andere vormen van verslaving, komt er bij een eetverslaving geen specifiek stofje vrij welke een lichamelijke afhankelijkheid veroorzaakt. Wel lijkt bepaalde voeding te kunnen leiden tot gedrag wat flink doet denken aan een dwangmatige verslaving.

Oorzaken van een eetverslaving

Sommige activiteiten geven ons een gelukzalig gevoel: dopamine. Sporten, lachen, verliefd zijn of lekker eten zorgen ervoor dat dit stofje vrij komt en we ons prettig en gelukkig voelen. Wanneer dit beloningssysteem in onze hersenen vaak genoeg geprikkeld wordt door voedsel (beloning: dopamine en dus een gevoel van geluk), kan voedsel op een gegeven moment de enige manier worden waarop we eenzelfde geluk ervaren. Dit zorgt ervoor dat voedsel een oplossing wordt voor vele zaken. Verdriet? Eten. Schuldgevoel? Eten. Ontevredenheid? Eten.

eetverslaafd-binge-eating-disorder

Het overwinnen van een eetverslaving

De eerste stap in het overwinnen van een eetverslaving is het herkennen van de momenten waarop jij voedsel, als troost- of gelukmiddel gebruikt. Weet wie de vijand is. Op het moment dat je deze momenten hebt vastgesteld wordt het steeds gemakkelijker ze snel te herkennen. Zodra je de ‘verslaving’ moment herkent, kun je er stapje voor stapje ook wat aan gaan doen. Wanneer je de drang tot eten aan voelt komen doorbreek je dit gedrag door iets anders te gaan doen.

Drink bijvoorbeeld een glas water, ga naar buiten voor een frisse wandeling of vind iets om jezelf op een andere manier te belonen. Ga lekker winkelen, zet een leuke film op of doe wat leuks met je vriendinnen. Zolang je het eten maar vervangt met een andere activiteit, die niet gerelateerd is aan voedsel.

Vechten doe je niet alleen

Deel je gevecht ook met anderen in je nabije omgeving. Mensen die dicht bij je staan kunnen je helpen tijdens jouw gevecht met je eetverslaving. Praat met ouders, vrienden, leraren of familieleden en communiceer open en eerlijk over de problemen waar je tegenaan loopt. Op die manier heb jij de controle over je lijf en je leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *