BEAUTY

FASHION

LIFESTYLE

TRAVEL

CULINAIR

Top
  >  Lifestyle   >  Interview: Wat doet een copywriter?

Tekstschrijver, blogger, copywriter, journalist, contentcreator; deze benamingen worden weleens door elkaar gebruikt, terwijl er toch wel verschil in zit. Wat ze wel allemaal gemeen hebben is dat ze hun brood verdienen met schrijven.

In dit artikel willen wij het graag hebben over wat copywriters nou precies doen en hoe hun werkdagen eruitzien. Daarvoor hebben wij de hulp van Charlotte Backx, eigenaresse van een tekst- en communicatiebureau, ingeschakeld en zij beantwoordde al onze vragen.

Zou je iets over jezelf kunnen vertellen?

“Ik ben Charlotte Backx, eigenaresse van Door Lotje Getikt. Dat bedrijf bestaat sinds september 2011 en is gespecialiseerd in SEO en online teksten. We maken eenmalige teksten voor websites maar verzorgen ook maandelijkse content in de vorm van blogs en referentieverhalen bijvoorbeeld.

Ik heb eerst Grafische Vormgeving gestudeerd en daarna Journalistiek. Toen ik daarmee klaar was ging ik bij Google Adwords aan de slag als Account Executive. Die baan vond ik heel leuk: ik mocht mensen helpen met hun ads en korte teksten schrijven die hierbij pasten.

Maar ik vond na een jaar dat de werkomgeving waarin deze functie zich bevond niet echt bij mij passen. Daarom nam ik ontslag en sprong in het diepe. Ik had nog geen klanten, maar ben gewoon begonnen.

Dat ik journalistiek wilde doen, wist ik al vrij jong. Maar een eigen bedrijf, dat is meer op mijn pad gekomen. Ook werk ik nu meer in de communicatie natuurlijk, ook iets wat als vanzelf ontstaan is en wat eigenlijk ook veel beter bij mij past.”

Wat doen copywriters de hele dag?

“In ons geval heel veel. Ik heb inmiddels een team met 3 vaste werknemers dus zelf schrijf ik niet zo heel veel meer, maar we doen als Door Lotje Getikt van alles. Zo begint het natuurlijk met acquisitiegesprekken en het opstellen van een offerte. Ook hebben we veel eenmalige en terugkerende adviesgesprekken voor uiteenlopende opdrachtgevers.

We inventariseren slimme zoekwoorden, beoordelen huidige posities, interviewen, lezen ons in in de input die we ontvangen en gaan dan eigenlijk aan de slag met het typwerk. Dat begint met alle SEO-zaken als een meta-description etc. en rolt zich uit tot een hele landingspagina, blog of complete website.

Ook hebben we maandelijkse opdrachtgevers. Voor hen doen we een beetje hetzelfde plus alle projectmanagement. Denk aan o.a. het pitchen van ideeën, interviewen van hun klanten, opstellen van mails en social media posts.

Na een opdracht volgt de offerte. Met administratie ben ik ook heel wat tijd kwijt per week. Ter promotie van onszelf werken we aan de site, schrijven we blogs en maken we filmpjes als ‘een minuutje met Lotje’ en podcasts. We hebben Instagram, Linkedin en Facebook en ik ben privé ook veel te vinden op Linkedin.”

Welke technieken moet elk goede copywriter kennen?

“SEO. Als je ook maar 1 artikel per maand voor online doeleinden schrijft moet je weten hoe je die vindbaar, conversiegericht en mobielvriendelijk maakt.”

Wie zijn zoal je klanten en hoe vind je die?

“Zij vinden ons inmiddels. We werken heel veel samen met marketing- en internetbureaus. Daar hebben we ook producten op ingericht. Hier heb ik een jaar lang alles op ingezet en sindsdien vinden deze bureaus ons zelf. Zo gaat het ook met opdrachtgevers.

Een tijd heb ik ingezet op B1 teksten en algemeen beter leesbare teksten, nu vinden partijen ons die daarnaar zoeken, maar ook met mond-tot-mond-reclame. Heel veel mensen vinden ons via SEO en doen een aanvraag via het formulier op onze site.

Toen ik net begon moest ik natuurlijk zelf op zoek. Ik zag dan bijvoorbeeld een vakblad bij een opdrachtgever liggen en maakte dan een foto van het colofon en dan belde ik gewoon of ze nog iemand zochten. Dit ging super vaak goed.

Ook mocht ik dan bijvoorbeeld voor zo’n vakblad aan de slag en dan kwam ik op locatie om iemand te interviewen voor een artikel hiervoor en mocht ik voor die geïnterviewde weer aan de slag met een flyer ofzo. Van het een kwam dan het ander en kreeg ik steeds meer klussen. Een opdrachtgever is zo vanaf 2012 nog steeds bij ons als maandelijkse klant.

Doordat ik voor steeds meer verschillende bedrijven in diverse branches schreef kon ik bij nieuwe aanvragen ook steeds vaker voorbeelden geven van teksten die ik al had geschreven. Dit zorgde ervoor dat opdrachten vaker doorgingen. Nu kan ik steeds grotere namen noemen.”

De grootste voor- en nadelen van dit vak zijn…

“Poeh. Ik vind het allemaal leuk. Je moet goed geconcentreerd zijn en op de hoogte van de laatste online ontwikkelingen. Ik vind het fijn om bedrijven goed vooruit te kunnen helpen en word er heel gelukkig van wanneer opdrachtgevers blij zijn met onze teksten.

We horen heel vaak:

  • “Ze had aan 1 woord genoeg en schreef toen 3 blogs.”
  • “Haar teksten zijn precies zoals ik praat. Iedereen zegt dat het bij me past.”
  • “Door jullie blog had ik veel reacties en aanvragen.”

Dat zijn echt de leuke dingen. Ow en een nadeel weet ik nu ook wel nu ik dit zo schrijf: iedereen denkt dat ie het kan. Daarom is het voor veel freelancers moeilijk om er geld mee te verdienen. Daar moet je wel even doorheen.”

Stelling: copywriters en tekstschrijvers verschillen niet veel van elkaar

“Ligt eraan hoe je het interpreteert. Als een copywriter iemand is die de hele dag slogans oprakelt als een piet met pepernoten strooit dan verschilt het veel van een tekstschrijver. Die maakt echt meer verhalen. En dan scheelt de online tekstschrijver ook weer enorm van de romanschrijver etc.

Maar als je zegt dat een tekstschrijver een scherpe pen moet hebben, een creatieve geest, een fijne en aanpasbare toon en een goed gevoel voor taal: dan zijn ze allemaal hetzelfde.”

Wat zou jij als advies geven aan iemand die foutloze Nederlandse teksten wilt kunnen schrijven. Hoe kan diegene dit verbeteren?

“Oefenen en veel lezen. Gewoon het genre dat jij fijn vindt. Drama of thriller, maakt niet uit. Door heel vaak te zien hoe anderen teksten opbouwen merk je hoe je dat moet doen.

Ook zie je dan bijvoorbeeld dat het ‘per se’ is en niet ‘perse’, ‘bij dezen’ en niet ‘bij deze’ en ‘mijn tandenborstel’ en niet ‘me tandenborstel’. Dat helpt al enorm. Verder heb ik echt Nederlands geleerd met het boek ‘effectief schrijven’ maar dat was wel in 2009 tijdens mijn studie. De prehistorie dus :-)”

Nog een laatste tip?

“Altijd gewoon doen. Als je maar start is er in ieder geval een begin gemaakt. Veel oefenen. Niet alleen met schrijven maar ook met interviewen, adviesgesprekken, offertes verzenden. Het is allemaal een kwestie van doen. En jezelf zijn. Dat helpt ook enorm.”

Bron afbeelding: Callahan / Shutterstock.com

Laat een reactie achter

CATEGORIEËN

Beauty

118 posts

Culinair

171 posts

Fashion

137 posts

Lifestyle

368 posts

Travel

120 posts