BEAUTY

FASHION

LIFESTYLE

TRAVEL

CULINAIR

Top
  >  Overig   >  Mama en Kids   >  Stelling: kinderopvang is goed voor de ontwikkeling van het kind

stelling-kinderopvang-goed-voor-de-ontwikkeling-van-het-kind-

Onder Nederlandse ouders zijn de meningen verdeeld wat betreft de kinderopvang. Zo zijn er ouders die kindercentra ‘schadelijk’ vinden voor hun kind en geloven dat het kind gedragsproblemen gaat ontwikkelen. Maar er zijn ook genoeg mensen die meer dan positief zijn over de kinderopvang. Aan kinderopvang hangen zowel voor- als nadelen. In samenwerking met kinderopvang Care.com (op deze site kun je een kinderopvang bij jou in de buurt zoeken) heb ik een aantal ‘voor’ en ‘tegen’ kinderopvang argumenten op een rij gezet die vooral betrekking hebben op buitenschoolse opvang en dagopvang op een kinderdagverblijf.

Argumenten voor kinderopvang

  • Een goede kinderopvang is goed voor de ontwikkeling van het kind. Je kind doet er andere ervaringen op dan thuis en leert met andere kinderen om te gaan.
  • Als ouder vind je dat de kinderopvang een goede voorbereiding is op de basisschool.
  • Als ouder heb je de mogelijkheid om zonder al te veel geregel te (blijven) werken.
  • Met kinderopvang leert het kind al op een vroege leeftijd om met andere kinderen te spelen en te delen. Vooral als het je enige kind is, is dit een goede manier voor hem of haar om in aanraking te komen met andere kinderen.
  • Kinderopvang zorgt voor gezonde zelfstandigheid en kan je kind zich ontwikkelen tot een creatief, zelfstandig en sociaal individu.
  • Als je als ouder ergens mee zit kunnen de pedagogische medewerkers je advies geven of doorverwijzen.
  • Het kind leert zijn of haar ouders te vertrouwen dat ze echt terugkomen terwijl zij/hij speelt in een vertrouwde omgeving.

Argumenten tegen kinderopvang

  • Als ouder vind je dat je jouw kinderen zelf moet opvoeden en niet door een ander. Dan had je maar geen kinderen moeten nemen.
  • Als ouder is het beter om bij je kind thuis te blijven. Je kunt er altijd voor je kind zijn en dat is het beste wat je je kind kunt geven.
  • Kinderopvang is onveilig. De kans dat grote ongelukken zich voordoen met zoveel kinderen bij elkaar is groter dan thuis.
  • Kinderopvang is duur. Je kind naar de opvang brengen kost ongeveer evenveel als wat je op die werkende dagen zou verdienen. Dan kan je net zo goed thuisblijven.
  • Er is te weinig aandacht voor het kind.
  • Een (groot) kinderopvang is veelte onpersoonlijk.
  • Bij een kinderopvang mist het kind een warme en betrokken opvoeding.

 

Stelling: kinderopvang is goed voor de ontwikkeling van het kind. Eens of oneens?

Laat hieronder een reactie achter met een goed onderbouwd antwoord. Ik ben benieuwd of jij ‘voor’ of ‘tegen’  de kinderopvang bent!

Comments:

  • 28 januari 2014

    Ik weet het niet echt maar ik vind dat je wel zo veel mogelijk gewoon bij je kind moet zijn. Natuurlijk doen ze andere ervaringen op maar je ouders zijn, zeker als je jong bent, heel belangrijk. Ik begrijp wel dat je niet altijd tijd hebt vanwege je werk, dan kan je je kind wel naar de kinderopvang brengen maar dan 1 of 2x per week.

    Beantwoorden...
  • 28 januari 2014

    Ik kan natuurlijk moeilijk tegen de kinderopvang zijn, want ik ben zelf een pedagogisch medewerkster bij een kinderdagverblijf. Het is heel makkelijk om te zeggen dat, als je kinderen je hebt, je er voor thuis moet blijven. Bij sommige mensen gaat dat gewoon niet. Wat dacht je bijvoorbeeld van alleenstaande ouders? Die zullen toch ook een inkomen moeten hebben. En niet iedereen heeft de beschikking over opa’s en oma’s die kunnen oppassen. Als ik bijvoorbeeld zelf naar mijn ouders kijk: die werken allebei gewoon nog elke dag.

    Verder ben ik het ook helemaal niet eens met de laatste drie tegens die je opnoemt. Ik heb zowel ervaring met een groot kinderdagverblijf (5 babygroepen, 4 peutergroepen en 4 BSO groepen) en een klein kinderdagverblijf (1 groep). Hoe groot de instelling ook is, op één groep staan altijd dezelfde pedagogisch medewerksters, dus waarom zou het dan niet persoonlijk kunnen zijn? Als ouder heb je contact met die 3 mensen en eigenlijk niet met de andere pm’ers binnen de instelling. Er kan dus echt een hele persoonlijke band ontstaan, zowel met de ouders als met de kinderen.

    We maken tijd om aandacht te geven aan de kinderen, zowel als groep als individueel. We hebben kringgesprekjes over wat ze bijvoorbeeld in het weekend gedaan hebben en ook tussen door nemen we de tijd voor het kind als het even wat extra aandacht nodig heeft. Ook voor de allerkleinste: wie houdt er nou niet van even lekker kroelen?

    Zelf zou ik mijn kind ook naar een kinderdagverblijf doen. Wel zou ik hem of haar daar maximaal 3 dagen brengen. Hoe goed de kinderopvang in mijn ogen ook is, het is wel de bedoeling dat ik als ouder het kind het meeste zie. Ik heb altijd het gevoel dat kinderen die vijf volledige dagen naar de opvang gaan, ons als pedagogisch medewerksters vaker zien dan hun vader en/of moeder. Soms moet het, omdat het bijvoorbeeld een alleenstaande ouder is die naast werk ook nog een opleiding af moet maken, maar zielig vind ik het soms wel. Hoeveel liefde, warmte en aandacht het kind dat ook van de pm’ers ontvangt.

    Beantwoorden...
  • 28 januari 2014

    Wat een goede stelling, ik denk dat er veel verschillende meningen zullen komen. Ik heb nog geen kinderen maar ik heb wel alvast een mening. Ik vind inderdaad dat als je aan kinderen begint je hier ook echt voor moet kiezen en ze niet 5 dagen per week naar een opvang hoort te brengen. Waar begin je er dan inderdaad aan? Je kind groeit dan op in een kinderopvang ipv thuis en maakt deze mensen meer mee dan zijn eigen ouders. Ik kan me niet voorstellen dat dat goed is voor de band tussen ouders en kind. Ik vind het geen probleem als een kind af en toe naar een opvang gaat, dat lijkt me wel goed voor de ontwikkeling, omgaan met andere kinderen en dergelijke. Zo leren ze ook al vroeg om af en toe zonder papa en mama te zijn en dat dat ook goed is. Bijvoorbeeld 1 tot max. 3 keer per week lijkt me dat niet nadelig voor de band tussen ouders en kind. Maar ouders die babies al meteen naar de creche brengen als ze net een paar maand oud zijn… Nee dat vind ik echt vreemd..

    Beantwoorden...
  • Kim

    28 januari 2014

    Mocht het haalbaar zijn, dan zou ik thuis willen blijven bij mijn kindje(s). Ik geloof er niet in dat als je fulltime werkt en je kindje dus 5 dagen per week naar de opvang gaat, dat dit goed zou zijn voor zijn of haar ontwikkeling.

    Beantwoorden...
  • 28 januari 2014

    Ik vind dat in principe iedereen hier vrij in moet zijn, maar zelf zou ik als ik ooit een kind wil er bewust voor kiezen om vanuit huis te werken, omdat je dan denk ik makkelijker een goede band met je kind opbouwt 😉 Als je je kind de hele dagen niet ziet, is dat denk ik toch wat lastiger.

    Beantwoorden...
  • 28 januari 2014

    ZO moeilijk! Laatst kwam ik erachter dat je ook gastouders kunt aannemen voor thuis, dan is je kind nog steeds in zijn/haar eigen woonomgeving.

    Beantwoorden...
  • Bianca

    28 januari 2014

    Mijn zoon (zaterdag 14 jaar…) ging toen hij 2 en 3 was 2 ochtenden per week naar de Peuterspeelzaal in ons dorp. Niet als opvang (want zijn vader en ik werkten contra aan elkaar, waarbij ik maar 18 u per week werkte. Er was dus altijd iemand thuis), maar zodat hij fijn in een veilige omgeving kon spelen en kon ontwikkelen. Aan die periode heeft hij een paar goede vrienden en vriendinnen overgehouden. Hoewel ze allemaal op een andere school of ander niveau zitten, gaan ze nog hartstikke vaak en leuk met elkaar om. Voor hem is het dus een heel fijne periode geweest.

    Beantwoorden...
  • 28 januari 2014

    Ik denk dat er veel verschillende meningen zullen komen op deze stelling! Ik denk dat als ik later kinderen krijg het liefste altijd voor ze kan zorgen, misschien af en toe naar de kinderopvang maar niet vaak. Ik vind het eigenlijk zo erg voor een kind als die daar 5 dagen in de week van ‘sochtends vroeg tot ’s avonds laat zit. Aan de ene kant snap ik het wel dat je als ouder zijnde wilt werken maar ik denk dat het voor je kind ook niet leuk is vooral omdat hij/zij op het laatste een beetje in de war kan raken. Ik ben zelf nog nooit naar een kinderopvang geweest en heb het idee dat ik niet heel veel heb gemist of achterloop qua ontwikkeling.

    Beantwoorden...
  • 28 januari 2014

    Goede stelling!
    Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de situatie. Ben je alleenstaande ouder, dan heb je eigenlijk geen keuze en zal je je kind wel naar de opvang of een gastouder moeten brengen op de dagen dat je werkt.
    Stel dat je even helemaal nergens rekening mee zou hoeven te houden, dan denk ik dat ik het goed zou vinden om mijn kind (heb ik niet hoor, maar stel dat) één of twee dagen naar de kinderopvang te brengen. Omdat het mij inderdaad belangrijk lijkt dat het kind leert om met andere kinderen om te gaan en om in een andere omgeving te zijn. Ik zou mijn kind zeker niet fulltime naar de opvang willen brengen.

    Beantwoorden...
  • DQ

    28 januari 2014

    Ik snap dat mensen er misschien tegen zijn, maar tegelijkertijd zie ik er gewoon heel erg de voordelen van in. Daarnaast denk ik ook niet dat het altijd een slechte invloed op de opvoeding van je kind hoeft te hebben, als je er maar voor zorgt dat je genoeg tijd met hem/haar doorbrengt. X

    Beantwoorden...
  • 28 januari 2014

    Mijn opleiding heeft veelal te maken met de ontwikkeling
    van het kind en onderwerpen daarom heen zoals de
    kinderopvang. Ik ben het meest voor een 50/50 want je
    kind kan zoveel levenservaringen oppikken bij een
    kinderopvang, vriendjes maken en het stimuleert de
    sociale ontwikkeling. Helaas zijn er kinderopvang waarvan
    de kwaliteit niet over te spreken zijn. Ik ben bereid om
    meer te betalen voor een kwalitatief kinderopvang.

    Xx

    Beantwoorden...
  • 28 januari 2014

    Nou ik heb zelf geen kinderen en waarschijnlijk ben ik al bevooroordeeld aangezien ik nooit in een kinderopvang ben geweest. Maar ik zie het eerder als de dumpplek voor ouders die geen tijd hebben voor hun kind. Natuurlijk is dit zeker niet eerlijk gezegd, want er zijn ook alleenstaande ouders die niet anders kunnen, want er moet toch gewerkt worden.

    Beantwoorden...
  • 29 januari 2014

    Ligt eraan. Als je tegenwoordig ziet hoeveel jonge meiden daar stage lopen. Persoonlijk zou ik als het kan mijn kind(eren) bij mijn familie laten en anders er zelf voor zorgen.

    Beantwoorden...
  • Sas

    2 februari 2014

    Ik vind het een lastige stellen, terwijl ik zelf pedagogisch medewerkester ben. Voor de ontwikkeling van kinderen is het zeker goed, ze leren samen spelen e.d. aan de andere kant als ik zelf een kindje zou hebben en ik zou keuze HEBBEN zou ik het echter (om meerdere) redenen niet naar de kinderopvang doen. Ook zien sommige ouders het echt als ‘dump plek’ en zijn kinderen er bijna 24-7 en dat vind ik niet kunnen, hoewel ik ook snap als beide ouders werken je geen keuze hebt. Echter zou ik een andere keuze maken 🙂

    Beantwoorden...
  • 2 februari 2014

    Ik ben het, tot op zekere hoogte, eens met deze stelling. Ik denk zeker dat kinderopvang goed is voor de ontwikkeling van het kind, maar niet als een kind 5 dagen per week gaat. Dat vind ik gewoon teveel, en dan is er weer te weinig hechting met de ouders. Vind ook niet dat je een kind moet krijgen als je het toch 5 dagen per week (bijna) niet ziet.

    Beantwoorden...
  • 6 februari 2014

    Ik vind een kind elke dag naar de opvang sturen teveel van het goede. Ik heb zelf geluk met twee oppas oma’s. En anders zou ik eerder neigen naar een gastouder.

    Beantwoorden...

Laat een reactie achter

CATEGORIEËN

Beauty

116 posts

Culinair

171 posts

Fashion

135 posts

Lifestyle

363 posts

Travel

117 posts