Thuis sporten: de 3 beste manieren!


Wil je wel trainen, maar ben je niet zo van de sportscholen? Dan kun je natuurlijk ook altijd thuis gaan trainen. Ga je thuis sporten dan betekent het niet opeens dat je minder goed bezig bent, integendeel!

Zo kun je bv. thuis trainen met een roeitrainer of andere fitnessapparatuur, gewichten of zelfs je eigen lichaamsgewicht. Je zal sterker, gezonder en energieker worden zonder dat je er een duur abonnement bij de sportschool voor nodig hebt.

We laten je hieronder een aantal oefeningen zien, waarmee je zo thuis van start kunt gaan.

1. Trainen met je eigen lichaamsgewicht

Thuis sporten kan door te trainen met eigen lichaamsgewicht, hiermee ga je toch zwaar trainen zonder extra gewichten.

Push-ups

Met opdrukken train je de borst, armen, schouders maar ook de rest van je lichaam. Het is belangrijk dat je in de juiste houding (buik aangespannen en rug recht) de push-ups uitvoert. Houd je handen ook zo dicht mogelijk bij elkaar, om de moeilijkheidsgraad nog wat extra te verhogen.

Lunges

Lunges is een perfecte oefening voor sterke benen en mooie billen. Met een rechte rug stap je afwisselend (links en rechts) een halve meter vooruit. Hierbij buig je jouw knieën tot een hoek van 90 graden. Je zal zeker merken dat het veel effect heeft bij meer herhalingen.

Planking

Planking lijkt simpel, toch is het heel zwaar. Probeer het maar eens. Je houding is gelijk aan die van opdrukken, maar je steunt nu echter op je onderarmen. De bedoeling is dat je deze positie zolang mogelijk vol kunt houden. Haal jij de minuut? Dan is het tijd voor opschaling.

2. Trainen met gewichten

Trainen met gewichten geeft je meer mogelijkheden, daarbij kan je zwaarder trainen doordat je het gewicht kunt blijven verhogen.

Kettlebell

Kettlebells zijn enorm populair en te gebruiken voor een complete work-out. Doe er bv. een squat mee, waarbij je de kettlebell aan de zijkanten vasthoudt tegen je borst. Ben je beneden, pak je met je ellebogen tegen je knieën gelijk een bicep curl. Bovenin een push voor je schouders.

Dumbells

Dumbells zijn ideaal voor thuis sporten. Je kan er praktisch alle oefeningen mee doen. Zo kan je er meerdere borst, schouders, biceps, triceps en zelfs buik, billen en benen mee doen. Voor rug zijn er een paar echter iets minder, maar dit kan je weer oplossen met andere oefeningen.

Fitness apparatuur

Het gebruik van fitnessapparaten zorgt ervoor dat je makkelijk kunt wisselen van oefening en gewicht. Je kunt veel variëren waardoor het dan ook een ideale toevoeging is voor wanneer je een vrij fanatieke sporter bent.

3. Trainen met een roeitrainer

Met roeien op een roeitrainer pak je vrijwel alle spiergroepen in 1 simpele krachtige training, waardoor het ook een zeer geliefd apparaat is.

Voordelen van een roeitrainer

Het grote voordeel van een roeitrainer is, dat je jouw hele lichaam aanpakt. Zo train je er de benen, billen, buik, rug, schouders, biceps en triceps mee. Verder wordt je niet alleen sterker, maar ook je uithoudingsvermogen en houding verbeteren.

Verschillende soorten roeitrainers

Roeitrainers zijn het beste onder te verdelen in het soort weerstand. Namelijk hydraulische weerstand, magneetweerstand, waterweerstand en luchtweerstand. De Concept 2 model D roeitrainer is één van de bekendste, deze zie je in bijna alle sportscholen staan.

Zo train je met een roeitrainer

Je gaat met de rug recht en voeten in de beugels zitten, houd de stang met beide handen vast. Duw nu je benen uit (licht gebogen knieën). Trek vervolgens de stang naar je toe, ga op dezelfde manier terug en herhaal dit.

Sport jij ook weleens thuis?

Bron afbeeldingen: SUPREEYA-ANON en 9dream studio / Shutterstock.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *