Tips om rustig te blijven in een conflict


Heb je weleens een conflict gehad? Dan weet je dat het lastig kan zijn om je kalmte te bewaren. Het is vervelend als een conflict uit de hand loopt. In privé situaties, alsook in zakelijke situaties.

Vooral als beginnend ondernemer, zonder veel ervaring met dergelijke situaties. Hier lees je hoe je rustig kunt blijven tijdens een conflict en hoe je het conflict constructief kunt oplossen.

Analyseer de situatie

Dit doe je door de tijd te nemen om te ontdekken wat er achter je gedrag zit. Wat maakt je boos? Wat zijn je gedachten? Wat zijn je gevoelens? Zo kan je tot de kern van het probleem komen. Door met een helicopterview naar jezelf te kijken, kijk je objectiever naar het probleem en krijg je meer rust om het op te lossen.

Benader kritiek realistisch

In een conflict kunnen er harde woorden vallen. Van een kritische opmerking kan je onzeker worden. Bekijk kritiek in perspectief. De ander kan in zijn boosheid dingen zeggen die hij niet meent of dingen erger laten lijken dan ze zijn.

Kritiek gaat niet over jouw persoonlijkheid, maar over één aspect van jouw gedrag. Ga bij jezelf na of de kritiek terecht is. Wees niet te streng voor jezelf. Iedereen heeft sterke en minder sterke kanten.

Communiceer duidelijk

Door tijdig en duidelijk aan te geven waar je een probleem mee hebt, wordt het probleem voor iedereen helderder. Zo voorkom je dat de situatie escaleert. Breng de boodschap vriendelijk en rustig. Maak geen verwijten, beschuldigen of bedreigingen. Geef concreet aan wat je van de ander wenst. Blijf bij jezelf en geef je wensen aan met een ik-boodschap.

Kom voor jezelf op

Je bent even belangrijk als de ander. Het kan moeilijk zijn om voor jezelf op te komen, zeker als je je bedreigd voelt. Anderen kunnen over je heen walsen, voorbij gaan aan jouw wensen en behoeftes of macht op je uitoefenen. Daar hoef je niet mee akkoord te gaan. Neem de vrijheid om je eigen beslissingen te nemen. Je hebt alle recht om iets te weigeren of te onderhandelen.

Geef de ander ruimte

Het is belangrijk om naar de belevingen en wensen van de ander te luisteren. Als je de ander serieus neemt, zal hij meer bereid zijn om rekening te houden met jou. Geef hem ruimte om zijn zegje te doen en luister naar wat hij te zeggen heeft.

Verplaats je in de ander. Als jullie je allebei gehoord weten, dan kunnen jullie samen naar een oplossing werken. Om jullie tegenstellingen te verkleinen, praat je in wij-oplossingen. Dit maakt de ander meer bereid om actief mee te werken aan een werkzame oplossing voor beide partijen.

Tel tot tien

Dit geeft je tijd om na te denken over je reactie. Je kunt dan je eerste reactie nuanceren en voorkomen dat het conflict escaleert.

Vraag om een time-out

Soms is het beter om het conflict te laten rusten. Bijvoorbeeld als je merkt dat je te boos bent om helder na te denken. Je kunt er voor kiezen om een time-out te nemen. Geef vriendelijk aan dat het je nu te hoog zit en dat je graag op een later moment verder praat. Je kunt dan kalmeren en je boosheid of verdriet verwerken.

Komen jullie er niet uit?

Komen jullie er ondanks alle inspanningen niet uit? Loopt het conflict steeds hoger op? Het kan helpen om een onafhankelijke partij in te schakelen. Denk dan eens aan mediation. Een mediation specialist is een professionele en onafhankelijke bemiddelaar en zeer geschikt voor het bemiddelen bij een conflict.

Bron afbeeldingen:

Shutterstock –  Tero Vesalainen & aquarius83men

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *